Aktivity projektu

Projektová setkání partnerů

Celkem tři projektová setkání partnerů, sloužící ke koordinaci a plánování administrace projektu a jeho odborných výstupů. Tato setkání se potupně uskuteční ve Španělsku, Itálii a Turecku.


Listopad 2017 - Zahájení projektu v rámci prvního meetingu partnerů (Jaén, Španělsko)


V rámci prvního setkání, které se uskutečnilo ve Španělsku došlo k představení a seznámení jednotlivých partnerů a zároveň k dohodě na základních organizačních principech projektu a jeho náplni. Během setkání byly řešeny otázky rozpočtu projektu, časového harmonogramu odborných workshopů a také tématu šikanu v kontextu jednotlivých partnerských zemí. Partneři budou v příštích měsících, kromě organizačních povinností, také spolupracovat s učiteli a studenty ve svých zemích tak, aby první odborný workshop, kterého se tato cílová skupina zúčastní, naplnil výstupy, které si předsevzal. 

 

Říjen 2018 - Projektové setkání partnerů projektu v italském Asti

Ve dnech 8. až 10 října 2018 se uskutečnilo druhé projektové setkání koordinátorů za všechny projektové partnery. Tentokrát bylo toto setkání organizováno naším italským partnerem ze severoitalského města Asti. V rámci setkání došlo k návštěvě partnerské školy i k několika velice přínosným aktivitám přímo s tamními studenty. Výstupem setkání však bylo nastavení dalšího harmonogramu projektu a přehled plnění výstupů jednotlivými partnery. V Asti jsme také zahájili přípravu na třetí odborný workshop LTTA, který se uskuteční v dubnu roku 2019 v Portugalsku.

Odborné workshopy

Tři odborná setkání zaměřená vždy na dva specifické druhy šikany. Partnerské země se podílí na prezentaci a odborném zpracování určených druhů šikany. Workshopy budou zároveň orientovány tvůrčím způsobem a podpoří diskuzi a spolupráci mezi studenty a učiteli z jednotlivých zemí.

První ze tří odborných workshopů našeho projektu se odehrál v Litvě ve měste Panevezys a také v hlavním městě Vilniusu. LTT aktivity se zúčastnili učitelé a studenti z partnerských zemí a společně se věnovali projektovým aktivitám - studentské prezentace výzkumu šikany v jejich školách - a také absolvovali řadu workshopů a návštěv škol, které se ve své každodenní činnosti zaměřují na metody prevence šikany a jejího včasného rozpoznání. Tyto zkušenosti se ukázaly být velice cenné, neboť řada partnerů přenesla inspiraci do svých domovských škol. 


V rámci pětidenní aktivity navštívili účastníci školy věnující se systematické práci s postiženými dětmi a jejich integraci do kolektivu zdravých dětí. Rovněž byli seznámeni s metodami dramatické výchovy, které poznali při návstěvě gymnázia, které se vypořádalo s projevy šikany právě zařazením povinných dramatických workshopů do výuky a to skrze neformální kontakt a nutnost kooperace mezi studenty. Při násvtěvě tohoto gymnázia bylo účastníkům projektu také umožněno zúčastnit se generální zkoušky místního profeisonálního divadelního souboru. 

Velmi silným zážitkem bylo také přivítání v umělecké škole, kde byli účastníci přímo zapojeni do hudebních aktivit a na jejich závěr společně vystoupili v koncertním vystoupení s místními studenty. Zážitek byl natolik silný, že roli hudby při navazování vztahů a potírání animozit nebylo třeba studentům z partnerských zemí zdůrazňovat. 

Návstěva ve škole, zaměřené na práci s dětmi s různým typem postižení, byla pro všechny účastníky velice silným a emotivním zážitkem. Nicméně při prezentaci školy a studentských vystoupeních bylo zřejmé, že i v takto težkých situacích je možné docílit harmonie mezi kolektivem detí s potižením a bez něj. V rámci této návštěvy se účastníci projektu například také seznámili se znakovou abecedou ve svých jazycích. 

 První LTT aktivita projektu v Litvě byla všemi zúčastněnými hodnocena nadmíru pozitivně. Setkání a zkušenosti, které si učitelé a studenti odvezli jsou jedinečného charakteru a již nyní jsou některé koncepty z litevských škol uplatňovány v praxi partnerských škol.

Od 9. do 13. dubna 2018 se uskutečnilo setkání v Praze, jehož součástí byly opět týmy z České republiky, Španělska, Itálie, Litvy, Turecka a Portugalska.

V pondělí 9.4., se všichni účastníci  setkali v Základní a mateřské škole Tyršova v pražských Jinonicích, kde měli příležitost komunikovat s místními studenty a dozvědět se trochu víc o škole samotné a vzdělávacím systému v České republice. Po setkání následovala společná večere všech účastníků v centru Prahy.

Druhý den (10. dubna) se týmy podílející se na projektu sešli v hotelu Plaza Alta na Ortenově náměstí a představily výsledky průzkumů týkajících se šikany, které se konaly na některých školách v každé zúčastněné zemi. Portugalský tým prezentoval výsledky týkající se sexuálního šikanování a na konci prezentace proběhla diskuze o tom, jak lze ve školách zabránit šikaně tohoto typu. Schůzka pokračovala v organizační přípravou budoucích setkání.

Celá skupina společně poobědvala v hotelu a po obědě odjela na návštěvu Gymnázium Elišky Krásnohorské v Michli, kde byly skupině představeny aktivity, které se tato škola rozvíjí, aby podpořila vědomí rovnosti a tolerance vůči rozdílům mezi studenty. Během návštěvy proběhla projekce jednoho z dokumentárních filmů, které se uvádějí na filmovém festivalu "Jeden svět", který se každoročně uskutečňuje v prostorách školy.

Třetí den byl věnován kulturnímu programu. Skupina se setkala brzy ráno a navštívila Pražský Hrad, Katedrálu sv. Víta a další významné památky Prahy. Po obědě se všichni vydali na pěknou procházku po kopcích, aby získali panoramatický výhled na město z Petřínské rozhledny. Skupina se vydala dolů po kopcích, aby se vrátila do centra města. Následovala společná večeře v typické restauraci "U Fleku", která svým hostům prezentovala kromě tradičních českých jídel i hudbu.

Dne 12. dubna odjeli účastníci autobusem do Kutné Hory. Ve městě se uskutečnila prohlídka nejvýznamnějších míst včetně Kostnice a Chrámu sv. Barbory. Večer se skupina vrátila do Prahy.

Poslední den, 13. pátek, se uskutečnila návštěva Mateřské školy se speciálními třídami DUHA na pražské Kavalírce, která se dlouhodobě specializuje na inkluzivní vzdělávání a děti s SVP. 

Po prezentaci ředitele školy, vysvětlující, jak škola funguje a jaká je struktura dětí, byla skupina rozdělena do malých skupin, které byly vzaty na prohlídku školních učeben, aby se dostaly do kontaktu s každodenní realitou.

Dále se uskutečnil malý workshop, který vysvětluje jednu ze strategií používaných učiteli k řešení případných problémů šikany založených na rozdílech: Panenky (Persona Dolls) s několika různými typy problémů (handicapy, jazyk, barva pleti atd.), které pravidelně navštěvují učebny , aby s nimi děti mohly sdílet své obavy, nejistoty a další pocity. Skrze tuto metodu získávají děti pocit, že mohou komunikovat své pocity s panenkou naprosto přirozeně a ztrácí stud a zábrany o problému hovořit. Jedná se o preventivní nástroj, který pomáhá dětem lépe se integrovat a být přijímáni svými vrstevníky.

Po návštěvě mateřské školy se celá skupina společně přesunula na poslední oběd-

V sobotu 14. října se všechny týmy vrátily domů a opět získaly možnost přenosu svých zkušeností se svými evropskými protějšky. Všichni účastníci děkují českým partnerům za to, že hostily všechny účastníky s takovou laskavostí a péčí.

ZÁVĚR

Česká zkušenost byla mimořádně významná v rámci projektu a každý účastník se zúčastnil všech aktivit. Projekt je zaměřen na vytvoření pozitivního školního ducha tím, že zvyšuje povědomí učitelů o šikaně, která se vyskytuje ve školách, hledá způsoby řešení násilí tím, že vytváří mosty mezi praxí, kterou je možné přenášet do jednotlivých zemí. Z tohoto důvodu byly návštěvy mnoha škol mimořádně užitečné pro porovnání rozdílné kvality vzdělávacích systémů a kvality učitelů. 

publicita akce: https://www.praha5.cz/program-erasmus-v-zs-a-ms-tyrsova/

Ve dnech 1.4.2019 až 5.4.2019 se ukskutečnila poslední LTT aktivita projektu v Portugalské Braze a přilehlém okolí, kde sídlí náš portuglaský partner. 

Akce byla opět zaměřena na sdílení dobré praxe tamních škol v otázkách prezence a boje s šikanou ve škole i mimo ni. 

Studenti a učitelé z partnerských zemí měli možnost navštívit nespočet škol a setkali se s místními žáky i studenty. Ve školách probíhala diskuze mezi tamními pedagogy a účastníky mobility a došlo k výměně zkušeností v oblasti výskytu, typů a prevence šikany mezi žáky. 

 V rámci mobility byla také prezentována zbývající témata jednotlivými partnery. Český partner se zaměřil na rozbor tématu sociální šikany, spojené s rozdíly, plynoucími z ekonomické situace rodiny a dalších predispozic. Litevští partneři představili fenomén šikany, která se týká ničení školních pomůcek spolužáků. V rámci této prezentace proběhla živá výměna názorů mezi jednotlivými panrtnery z hlediska jejich zkušeností s intenzitou a formou tothoto druhu šikany.  Posledním přípěvkem byla prezentace španělských partnerů, kteří se zaměřili na problematiku fyzické šikany, která je jakýmsi základním typem, se kterým mají zkušenosti všichni zapojení pedagogové a bohužel také někteří studenti, kterí se mobility zúčastnili. 

Celkový přínost mobility byl z hlediska všech účastníků hodnocen jako velice pozitivní, jelikož portuglaské prostředí poskytuje kontrast vůči předchozím zkušenostem v zemích bývalého východního bloku. Nicméně jevy spojené s šikanou jsou těmto zemím v zásadě společné a vycházejí s obdobných předpokladů. Spolupráce učitelů a studentů a mezinárodní zkušenost je tak neocenitelná.

This project has been funded with support from the European Commission.
The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsi­ble for any use which may be made of the information contained therein.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky